Yogya - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Nik Voorend - WaarBenJij.nu Yogya - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Nik Voorend - WaarBenJij.nu

Yogya

Door: Nik

Blijf op de hoogte en volg Nik

12 Maart 2009 | Indonesië, Yogyakarta

Dag lieve lezers!

Ik schrijf jullie nu, op onze laatste avond in Yogyakarta. We zijn hier vier dagen geweest, en morgenochtend reizen we af naar de Bromovulkaan (dat worden weer 300 foto's...).

Onze eerste echte dag in Yogya, maandag, leverde ons gelijk een belabberde eerste indruk van de stad die door iedereen zo de hemel in wordt geprezen. De straten van het centrum, rondom het paleis van de sultan, zagen ZWART (Indonesisch bruin) van de mensen! Je kon werkelijk alleen maar in dodelijk traag tempo met de massa van voetgangers, brommers, auto's en becaks (fietstaxi's) meewandelen. De reden: een of andere ceremonie in en rondom het paleis, in combinatie met vakantie voor de Indo's. Gelukkig de laatste dag, want op dinsdag waren de straten weer prima begaanbaar en konden we eindelijk Yogya gaan verkennen.

Uiteraard hebben we de grote, drukke winkelstraat Jalan Malioboro bezocht, die van het paleis richting het noorden loopt. Vaak wat gedronken in de zijstraatjes. Zelf zaten we wat verder buiten het centrum, dichtbij de redelijk toeristische wijk Prawirotaman, vol hotelletjes en pensionnetjes. Verder hebben we natuurlijk een bezoek gebracht aan de vogeltjesmarkt (waar ook slangen, vleermuizen, ratten, honden, gekko's, komodovaranen, apen en andere beesten te zien waren...), en ook nog (souvenir)geshopt in de wijk rondom Wisman Ary's, ons onderkomen hier. Heerlijk, een paar dagen rondtoeren in becak's door deze stad. Ik heb aan Jalan Malioboro maar even spotgoedkope merkschoentjes gescoord voor de zomer, toch lekker meegenomen!
Yogya was inderdaad de meest toeristische stad tot nu toe (we krijgen Bali nog natuurlijk...), en dat merkte je aan een hoop dingen. Verkopers en becakbestuurders laten je geen moment met rust (heel vermoeiend maar het went snel), en de mensen spreken hier veel beter Engels. Lekker makkelijk. Heel veel hotelletjes, heel heel veel restaurantjes en een hoop meer toeristen dan in Bogor en Bandung.

En zoals gezegd, nu dus de laatste avond hier. Morgen om 08.30 vertrekken we in gezelschap van de Nederlanders Marloes en Sophie (andere Sophie dus...) met een busje naar de Bromovulkaan, voor een schitterende (?) zonsopgang. We zijn benieuwd. Daarna met z'n vieren door naar Bali. Eerste stop: Lovina Beach.

Voor de laatste keer dus vanaf Java;

Terima Kasih voor het lezen en tot snel!

Nik & Peggy

• 12 Maart 2009 - 15:27

Els(je):

Moooooooooooie foto's!!!! Prachtig zeg! En peggy, ik geloof gewoon dat je uren hebt gezwommen in het koude water! Niet voor de foto, maar gewoon, omdat je er zo van houdt!

Liefs, Els

• 12 Maart 2009 - 15:35

Sophie:

WAUW, gewoonweg wauw..!

• 12 Maart 2009 - 20:00

Tiny :

Wat een prachtige foto's geweldig!!!!!!!!!!!!!!! Wat zal dat genieten zijn.
    Ga zo door; wij genieten op afstand mee. Ik ben maar druk met het volgen van de sites van alle vakantiegangers. Zo waan in me in Nieuw Zeeland en zo schakel ik met de turbo over naar Indonesië.

Groetjes Tiny

• 13 Maart 2009 - 18:41

Linde:

hallo nik,

het klinkt allemaal heel gezellig dat je bent wezen shoppen. Wij gaan morgen ook shoppen en daar word je wel met rust gelaten door verkopers.
    VEEL XSJES linde

• 15 Maart 2009 - 15:10