Yogya - Bromo - Bali! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Nik Voorend - WaarBenJij.nu Yogya - Bromo - Bali! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Nik Voorend - WaarBenJij.nu

Yogya - Bromo - Bali!

Door: Nik

Blijf op de hoogte en volg Nik

21 Maart 2009 | Indonesië, Ubud

Ja lieve lezers!

Daar zijn we weer! Met frisse verhalen en hopelijk ook een hoop foto's om met jullie te delen!
Zoals de titel al doet vermoeden; we zijn op Bali! En dat is als volgt gegaan:

Na een redelijke periode in Yogyakarta te hebben doorgebracht, was het toch echt tijd om verder te gaan. Er was nog een ding dat we graag op Java wilden bekijken: de zonsopgang op de beroemde Bromovulkaan. Zo gezegd, zo gedaan. Via wisman Ary's, ons verblijf in Yogya, een excursie geboekt (we blijven luxe bezig...) om naar Bali te reizen, via Bromo. Op de vertrekdatum vanuit Yogya hebben we maar liefst 12 uur in de auto gezeten op weg naar Cemoro Lewang, het dorpje vanuit waar de vulkaan het best bereikbaar is. Zo'n lange zit is op zichzelf al geen pretje, en onze duidelijk suicidale chauffeur maakte de reis er niet prettiger op. Het is een wonder dat we nog leven, want zowel een vreselijk ongeluk als een hartstilstand waren 12 uur lang zeker niet uit te sluiten. Maar goed, we waren bij Bromo, dus maar niet verder klagen.

Om 03.30 uur vertrokken we vanuit ons (goedkope, koude en slordige) verblijf in Cemoro Lewang met een jeep naar het uitzichtspunt. Meerdere malen werd ons verteld dat we de beroemde Bromo-zonsopgang ECHT niet mochten missen, en gelukkig hadden deze mensen niet gelogen. Het was schitterend! Hopelijk werkt deze computer mee, dan kunnen jullie snel de foto's bewonderen (tussen de 140 gemaakte moeten vast een paar mooie zitten...)
Na het opkomen van de zon zijn we van het uitzichtspunt naar de krater van de vulkaan gegaan, ook niet onaardig om even te zien. Daarna snel naar Probolingo de dichtsbijzijnde grotere stad, om vanuit daar met een bus verder te reizen naar Bali. Een bus die om 11.00 uur zou vertrekken. Je begrijpt dat we al een stuk minder vrolijk waren toen we om 14.00 uur (!) lekker plaats konden nemen in die bus. We houden het op een kleine vertraging.

Na een paar uur rijden waren we bij Banyuwangi, vanuit waar de oversteek naar Bali plaatsvindt. Eenmaal aan de overkant was het nog een kleine twee uur met een klein busje, en toen... waren we in Lovina!

Lovina is een kustplaats, in het noorden van Bali. Niet groot, wel heel gezellig. Leuk restaurantjes, barretjes en winkeltjes. We zaten dit keer in Hotel Rambutan, dat goedkoop en heel mooi was. Zwembadje erbij, tussen de palmpjes, zeer zeker niet onaardig dus. En met de zee op 100 m was Lovina dus een fijne plaats op te beginnen om Bali.
Vanuit Lovina heb ik in Tulamben voor het eerst gedoken (tot 12 m diepte) naar het scheepswrak van de USS Liberty, een Amerikaans schip uit de Tweede Wereldoorlog. Zonder enige twijfel voor mij persoonlijke de prachtigste ervaring tot nu toe. Foto's zijn niet digitaal, dus jullie zullen tot de ontwikkeling in Nederland moeten wachten voor m'n geschoten plaatjes.
Ook vanuit Lovina hebben we een trekking gedaan naar de Lemukih Falls, watervallen aan de bergkant van Lovina. Een schitterende tocht, maar wel drie tot vier keer zo zwaar als verwacht, met hier en daar letterlijk klauterwerk. Ik vind het schitterend, peggy vond het iets minder geslaagd (maar wel heel mooi!).

Na vijf dagen Lovina was het weer tijd om verder te gaan, en de volgende (logische) bestemming was: Ubud. Cultureel centrum van Bali, een hele charmante stad. Heel gezellig, heel veel winkeltjes, hoop spa's en prachtige omgeving. Gisteren aangekomen, vanmorgen gelijk fietsen gehuurd. Morgen gaan we fietsen in de omgeving, tussen de re rijstvelden. Maar dat zullen jullie allemaal lezen in ons volgende verhaal!

Tot zover, vanuit Ubud,

Tot snel!

Nik & Peggy

• 21 Maart 2009 - 12:43

Max:

jezus gozer, ben echt jaloers! sterf...haha maar goed om te horen dat het allemaal goed en leuk gaat. blijf doorgaan met lekker genieten!

• 21 Maart 2009 - 16:51

Smoothy:

Echt prachtig Nik! Ik denk dat ik voor meerdere mensen spreek, als ik zeg dat ik aan het genieten ben van je verhalen. Hou ons op de hoogte!

X, smoothy.

• 21 Maart 2009 - 20:11

Ria Vossen:

dank voor het mogen meebeleven van jullie tocht wat een indrukken doen jullie op zeg.hebben jullie al iets van jullie roots geproefd,ik ben benieuwd lieve groetjes van ria

• 22 Maart 2009 - 17:17

Els(je):

Als ik het goed begrijp zijn er alleen 2 foto's te zien. Ik hoop natuurlijk op wat meer prachtige plaatjes! Lukt dat? Wat leuk dat je hebt gedoken! Dit weekend zijn Eelke en ik samen met bart en Mart een weekend weg geweest. geen duiken, geen vulkanen en zonsopgangen, maar wel veel zon, gokken bij de paardenrennen en hardlopen over het strand in een hempje!!! Veel plezier maar weer!
    Dikke zoen!

• 25 Maart 2009 - 14:46

Florens:

Hoi mooie foto's hoor
    en die ondergaande zon!!!
    groetjes Flo

• 27 Maart 2009 - 15:07

Jacqueline:

Hey lieverd,

Het ziet er allemaal geweldig uit joh. Geniet er maar lekker van. En ik hou je in de gaten.

Veel plezier.

Groetjes jacq